28. apr 2015

Gluteenivaba leib

Hiljuti sai arstlikku kinnitust minu kaua kahtlustatud laktoositalumatus. Olin laktoosi juba tükk aega vältinud, sest nii kõhuhädad leevenesid. Kuid ei kadunud. Arsti juures tehti ka gluteenitalumatuse test, aga see kinnitust ei leidnud, siiski proovisin huvi pärast nädal aega gluteenivaba dieeti ja sündis ime - minu 10 aastat kestnud probleemid olid kui peoga pühitud. Avaldasin selle üle ka arstile imestust ja ta ütles, et on olemas ka gluteeni tundlikkus ilma tsöliaakiata. Küllap on mul siis midagi sellist. Praegu pole edasi uuringuid teinud, aga nisujahu ja teiste gluteeni sisaldavate jahude poole ma enam vabatahtlikult ei pöördu. On imeline tunne, kui müstiline vaev saab lõpuks lahenduse.
Õnneks paraneb meie toidupoodide ja toidukohtade varustatus laktoosi- ja gluteenivabade toodete-söökidega pidevalt, aga eks need on tihtilugu palju kallimad kui tavatooted, eriti gluteenivaba leib. Seepärast oleks kasulik osa asju ise kodu teha.

Täna proovsingi gluteenivaba leiba, kus pearolli mängib tatrajahu. Poes müüakse ka igasuguseid jahusegusid, aga nende puhul tuleb ettevaatlik olla ja tähele panna, mida need peale jahude veel sisaldavad (näiteks transrasvu). Kuna mul üks selline jahusegupakike kodus oli, panin 100 g seda ka sisse (seal on nt riisijahu, mida ma pole veel jõudnud eraldi koju osta). Retsepti leidsin ühest internetifoorumist ja tegin sellesse siis väikeseid kohandusi. Seal oli see retsept antud juuretisega, aga mul polnud hetkel aega hapendamisega mitu päeva mässata, aga tulevikus võiks proovida küll, sest juuretisega on parem kui pärmiga.

Koostis:

500 ml sooja vett
2 tl soola
1 dl heledat siirupit või mett
400 g tatrajahu
100 g gluteenivaba jahusegu (või riisijahu, muid gluteenivabu jahusid)
50 g kartulitärklist
1 pakk kuivpärmi
sorts õli
seemneid

Valmistamine:
  1.  Lahusta sool ja suhkrus soojas vees.
  2. Lisa jahud, pärm ja seemned, sega läbi. Lõpuks lisa õli.
  3. Tõsta tainas õlitatud või küpsetuspaberiga vooderdatud leivavormi.
  4. Raputa üle jahuga ja lase rätiku all u 20-30 minutit kerkida.
  5. Küpseta 190 kraadi juures u pool tundi või kuni leib on keskelt tikuga katsudes küps (tikk jääb kuivaks).
Tainas jääb mitte sile ja sõtkutav, vaid selline paksu pudru taoline, nagu rukkileivatainas. Soovitan osa leivast pärast jahtumist kohe sügavkülma pista, sest gluteenivaba leib ei säili väga hästi. Ja ülessulatatud leib on täpselt sama hea kui värske!



4 kommentaari:

Monika ütles ...

Ega ei oska öelda, kas seda leiba on võimalik ka ilma pärmita teha(ei tohi pärmi tarvitada)? Äkki saab pärmi millegagi asendada?

Kadri ütles ...

Hmm .. äkki küpsetuspulbriga? Ja kindlasti, kui viitsida, siis ka juuretisega.

rUTH* ütles ...

Ma tegin seda leiba kaks korda ja no mul ei tulnud välja...kui kõik koostisained kokku said segatud, siis kõik oli kuidagi nii kuiv ja pudine..ja kui ta veel kerkima jätsi, siis ei muutunud sisuliselt midagi...ma ei tea mida ma valesti tegin kuid küsin igaks juhuks, kas tärklise pidi lisama vormis olevale leivale või ikka sisse...ise panin ikka sisse. Ise mõtlen et äkki oleks lihtsalt vett pidanud rohkem panema, aga kunategin esimest korda, siis ajasin ikka näpuga järge :)

Kadri ütles ...

Kusjuures mul endal ka ükskord ei tulnud nii hea välja kui esimene kord. Jäi ka just kuiv ja pudenev. Ja kuna tegin seda tükk aega tagasi, ei mäleta ka, mis ma teisiti tegin. Tärklis käib igatahes tainasse, jah. Äkki panna rohkem õli? Esimesel korral tuli väga hea välja ...