9. nov 2009

Õunaasi


Ma pole siia väga pikka aega midagi kirjutanud, põhiliselt sellepärast, et ma pole kodus midagi küpsetanud - kogu aur läheb kooli ja praktika peale ära. Kui iga päev magusa keskel olla, siis pole kodus nii suurt isu ja ega aegagi pole - pärast praktikapäeva on ikka üsna laip olla. Ja kooliajal teeme nagunii seal igasugu hääd ja paremat, nii et pole põhjustki kodus teha.

Aga täna oli mul vaba päev ja ma tegelesin koduste töödega, millest üks oli retseptikogu koostamine arvutitunni jaoks. Ja sinna sain ma lõpuks oma maasika-laimišarloti retsepti kah kirja (mõtlesin selle pooleldi ise välja, nii et retseptina mul polegi seda olnud) ja veel teisi häid suutäisi. Muuhulgas oma eilse õunastritsli (alias Õunaasja) retsepti. Eile oli mul lõpuks aega ja tahtmist midagi kodus ka teha ja kuna me koolis olime just õppinud pärmitaignast toodete valmistamist ja kodus vedelesid veel viimased õunad, millest oli tarvis lahti saada, otsustasin, et teen õunastritsli. Otsisin retsepte, aga leidsin ainult sellised, kus taignasse pandi kas muna ja margariin jäeti välja või vastupidi. Aga meie koolis õppisime, et mõlemat pannakse. Nii ma siis lisasingi ühele retseptile omavoliliselt ikkagi ühe muna. Ja õudselt ilusti kerkis. Ei mingeid selliseid probleeme, nagu koolis tekkis, et taigen tuleb liiga kõva või ei kerki või on tal mingi muu häda. Ma ei saa aru, millest see tuleb, et koolis sellised jamad tekivad - ehk on asi selles, et grupp on väga suur ja nii palju sagimist on, et ei saa korralikult keskenduda ja kaalumine võib ka selletõttu valesti minna.

Mu stritsel tuli igatahes väga hea ja kerkis lausa hiiglaslikuks. Ja väga pehme ja mõnus jäi. Super!

Panen siis retsepti ka:


Taigen:
 
50 g võid
25  g pärmi
2,5 dl vett
1 muna
0,5 tl soola
0,5-0,75 dl suhkrut
1 tl kardemoni
u 7 dl nisujahu

Määrimiseks:
1 muna või
0,5 dl piima

Sisu:
50 g võid
4 sl fariinisuhkrut
5 suurt tükeldatud õuna


Valmistamine:
  1. Sulata rasvaine. Lisa piim ja soojenda kehatemperatuurini.
  2. Murenda pärm kaussi. Lisa veidi taignavedelikku ja sega, kuni pärm lahustub.
  3. Lisa ülejäänud vedelik, sool, suhkur, kardemon ja u 2/3 jahust.
  4. Sega ja sõtku taigent, kuni see kausi ja käte küljest lahti lööb.
  5. Puista taignale veidi jahu ja pane rätiku all sooja kohta kerkima. Lase kergida u poole suuremaks.
  6. Vahepeal valmista kate: koori õunad, tükelda. Sulata vi ning sega see koos fariini suhkruga õuntesse.
  7. Kerkinud taigen vala jahuga üle puistatud lauale, lisa veel jahu ja sõtku seni, kuni taigen enam laua külge kinni ei jää. Lase taignal enne voolimist veidi rahuneda, muidu on ta stressis, muutub kummiseks ja ei anna voolida.
  8. Jaga taigen 3 tükiks ning vooli neist üsna pikad nuudid. Liiga peenikesi nuute ei maksa teha, muidu on raske nendesse sisu panna.
  9. Nuudid litsu lapikuks ning pane keskele piki nuuti triip õunasegu.
  10. Pigista servad kokku, et tekiksid jälle nuudid.
  11. Põimi nuudid palmikuks.
  12. Pane meelepärase kujundina plaadile ning küpseta 200° C juures u 20 min.

Mina tegin topeltkogusega. Alguses tahtsin ka siin antud kogusega teha, aga siis panin kogemata liiga palju suhkrut ja kartuses, et taigen läheb untsu, panin siis muid aineid ka juurde. 
Ja jahu kohta selline märkus, et ma ei vaata tegelikult kunagi, palju retseptis on antud. Ma hakkan otsast panema ja kui tunnen, et nüüd on õige asi, siis rohkem ei pane. Kindlasti ei maksa põdema hakata, kui jahu läheb rohkem kui retseptis kirjas (enamasti läheb sedapidi, mitte vastupidi, et jahu läheks vähem).
Põimisin kolme nuudiga palmiku, mis polnud üldsegi kerge, sest sisu tahtis mõnest kohast välja pressida ja põimimine läks ka sassi. Oma pähe või mingite lühemate nööridega võin ma küll palmikut teha, aga kui ees on nii pikad ja rasked asjad, siis läheb uskumatult keeruliseks. Lõpuks jäigi palmik ühest kohast auklik, aga sellest polnud midagi. Koolis oleks kindlasti kaubandusliku välimuse üle norima hakatud ja mulle 3 hindeks väänatud.

Aga välja tuli ta siis selline (ma tervet palmikut ei pildistanuki, sest lõikasin sel ahnelt kohe ühe tüki küljest, unustades, et pildistada on ka vaja. Aga ühest tükist sai siiski pilt tehtud):







Kommentaare ei ole: